Kilka słów o...
Pojęcie Employer branding, czyli budowania wizerunku pracodawcy, wprowadzono w 2001 roku przez firmę McKinsey. Jest zatem stosunkowo młodym terminem. Skupia w sobie wszystkie działania budujące wizerunek “pracodawcy z wyboru”, czyli pracodawcy, który tworzy atrakcyjne środowisko pracy wraz
z możliwościami rozwoju dla obecnych i przyszłych pracowników. W employer brandingu wyróżnia się dwa obszary: zewnętrzny - kierowany do przyszłych pracowników i wewnętrzny - adresowany do obecnych.
Narzędzia employer brandingu
Obecnie rynek oferuje różnorodne sposoby na poprawienie wizerunku. Poznajcie kilka sprawdzonych metod działania w tym obszarze.
Po pierwsze, zabiegi offline. Targi pracy czy obecność na uczelniach wyższych to doskonały sposób na poznanie kandydatów do pracy i rozmowy z nimi “twarzą w twarz”. Działania, podczas których można bezpośrednio poznać firmę i w luźny sposób porozmawiać z jej pracownikami czy menedżerami pozwalają na zbudowanie zaufania odwiedzających, i lepszą interakcję z nimi. Z kolei obecność na uczelniach może przejawiać się w prowadzeniu wykładów, programów stażowych czy udostępnieniu danych do prac dyplomowych i magisterskich. Działania te muszą być systematyczne i długofalowe by przyniosły oczekiwane efekty. Jak to robią inni? Spójrz na Lidl, który systematycznie pojawia się na uczelniach oferując program letnich praktyk i staży, czy Grupę Muszkieterów współpracującą z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
Po drugie, materiały drukowane. Ulotki, plakaty, broszury mimo, że powoli odchodzą w zapomnienie
i wypierane są przez Internet, nadal potrafią przyciągnąć wzrok i wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Pamiętaj, im mniej treści, a więcej ciekawego obrazu tym lepiej!
Po trzecie, ogłoszenia rekrutacyjne. Pamiętasz, kiedy sam szukałeś pracy (a może nadal to robisz),
a wszystkie ogłoszenia wyglądały tak samo? Dobrze znane frazy, nic nie mówiące ogólniki. Pamiętaj, że właśnie poprzez ogłoszenie potencjalny kandydat do pracy najczęściej po raz pierwszy spotyka się z Twoją firmą. Kreatywne ogłoszenia przygotowane w spójny z wizerunkiem firmy sposób i wyróżniające się na tle konkurencji to pierwszy krok do pozyskania wartościowego pracownika.
Po czwarte, skoro mowa o kreatywnych ogłoszeniach, dlaczego nie pójść krok dalej? Filmy rekrutacyjne, mogą z powodzeniem zastąpić szablonowe ogłoszenia lub stanowić wsparcie dla kampanii rekrutacyjnej. Zobacz jak robimy to dla Smart MBC.
Po piąte, Social Media i działania online. Nie warto ograniczać się tylko do profesjonalnych serwisów takich jak LinkedIn. Wyjście poza standardowe ramy i działanie na kilku frontach może przynosić wysokie korzyści. Facebook, Twitter, Instagram czy chociażby Snapchat tworzą niezliczone możliwości kreowania wizerunku firmy. Do tego pozwalają na wchodzenie w dyskusję z internautami i poznanie ich opinii. Spójrz na działania Coca-Cola.
I po szóste, onboarding. Skoro znalazłeś już idealnego pracownika zadbaj, by jego wdrożenie do firmy przebiegło bezproblemowo. Co powiesz na specjalnie przygotowany podręcznik, dzięki któremu nowi pracownicy poznają kulturę firmy i zapoznają się z jej zasadami?
Chcecie zobaczyć więcej? Przygotowaliśmy kilka filmów z przykładami wykorzystania Employer Brandingu.
Intel - traktujący pracowników jak gwiazdy rocka, EY - który udowadnia, że podatki też są ciekawe, Ikea - zachęcająca w nietypowy sposób do składania aplikacji, a McDonalds przełamuje stereotypy pracy
w fastfoodzie.
Pamiętaj, we wszystkich działaniach chętnie Wam pomożemy.
Źródła:
http://markapracodawcy.pl/definicja-employer-brandingu/
http://markapracodawcy.pl/sprawdzone-narzedzia-employer-branding/